Motion

Motion kan hjælpe på dit generelle velbefindende

 

Regelmæssig fysisk aktivitet bør være en central del af håndteringen af cystisk fibrose (CF) for alle, der lever med lidelsen, uanset alder og sværhedsgrad.1 Motion skal dog dyrkes med måde, og alle nye aktiviteter bør tages op med din læge eller sygeplejerske for at sikre, at det er sikkert for dig at dyrke denne motionsform, og at den er egnet til dig.

Aktiviteter, der får din puls til at stige og forbedrer musklernes styrke, anses for særligt fordelagtige for mennesker med CF. Det kan for eksempel være løb, fodbold, svømning eller dans.2

Visse sportsgrene er dog ikke velegnede for mennesker med CF. Aktiviteter, der foregår ved store højder (f.eks. skisport), eller hvor lungerne kommer under tryk (f.eks. sportsdykning), kan eksempelvis være risikable.3

     

    Overvejer du at kaste dig over en ny sport, skal du huske at diskutere det med din læge eller sygeplejerske først og tænke på, om aktiviteten passer til dit liv og rutine. Det er nemmere at holde fast i en fysisk aktivitet, der er både hensigtsmæssig og sjov.

    Husk:

    • Al motion er bedre end ingen motion.
       
    • Vælg noget, du synes om, og helst noget, der omfatter kredsløbsøvelser.
       
    • Overvej at dyrke motion, hvor du kan være sammen med venner og/eller familie, så de kan hjælpe med at støtte og motivere dig.
       
    • Motion kan fordeles hen over dagen, det hele behøver ikke at foregå på én gang.
       
    • Aktiviteter, du kan udføre i 15 til 30 minutter, er bedst. Læg blødt ud med dit motionsprogram, og udvid det gradvist.
       
    • Hvis din krop fortæller dig, at en øvelse er for hård eller for meget, skal du sætte farten ned eller stoppe.
       
    • Planlæg din medicinering og indtagelse af mad og drikke i forhold til motionen.
       

    Tjek vejret, når du vil dyrke motion

    Personer med CF skal passe på, når vejret er varmt og fugtigt, da det kan medføre en varmebelastning. Når man har CF, mister du mere salt, når du sveder, så det er vigtigt at indtage isotoniske drikke (drikkevarer, der indeholder elektrolytter – kemisk salt, såsom natrium og kloridioner der hjælper dine celler med at fungere) for at erstatte saltet.

    References

    1. Smyth A, et al. European Cystic Fibrosis Society Standards of Care: Best Practice guidelines. J Cyst Fibros. 2014;13:S23–S42.

    2. John Hopkins CF Centre website.

    3. Hirche T, et al. Travelling with cystic fibrosis: Recommendations for patients and care team members. J Cyst Fibros. 2010;9:385-399.

    Relaterede ressourcer